Porady

Jak zapobiec zakwasom?

Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie aktywnego trybu życia. Wiele ludzi „rzuca się na głęboką wodę”, podejmując intensywny trening bez wcześniejszego przygotowania. Efekt? W ciągu kilkunastu godzin po ćwiczeniach pojawia się silny ból mięśni. To zakwasy – wywołane przez procesy zapalne, spowodowane zbytnim forsowaniem mięśni. Na szczęście istnieją skuteczne sposoby, by im zapobiec.

Dopasuj intensywność treningu do swoich możliwości

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem, w pierwszych tygodniach nie forsuj się nadmiernie. Zacznij przyzwyczajać swoje mięśnie do coraz większego wysiłku. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego bólu, który uniemożliwi Ci wykonywanie ćwiczeń przez kolejnych kilka dni.

Zacznij od 20-30-minutowego treningu, by każdego dnia zwiększać czas jego trwania. Podobnie ze zwiększaniem ilości wykonywanych powtórzeń czy serii. Ćwicz krócej, ale częściej.

Nie zapomnij o rozgrzewce

Bardzo często zakwasy są skutkiem nieodpowiednio zaplanowanego treningu, w którym nie ma miejsca na rozgrzewkę.

Przed planowanymi ćwiczeniami rozciągnij się. Postaw na rozciąganie statyczne, czyli rozciąganie mięśni podczas ich rozluźnienia. Wybierz także rozciąganie dynamiczne, praktykując wymachy.

Rozciągnij się po treningu

Krótki stretching po ćwiczeniach także zapobiegnie zakwasom. Pamiętaj jednak, by nie rozciągać nadmiernie zmęczonych ćwiczeniami mięśni.

Pamiętaj o oddychaniu

Zapobiec zakwasom pomogą ćwiczenia oddechowe przed treningiem. Prawidłowo oddychaj także podczas ćwiczeń, by nie dopuścić do niedotlenienia mięśni.

Postaw na zdrowe odżywianie

Pamiętaj, że zapobiec zakwasom może prawidłowo zbilansowana dieta. Musi obfitować w witaminy i minerały, które wpływają korzystnie na pracę mięśni.

Gdy miałeś długą przerwę w ćwiczeniach…

… także jesteś narażony na powstawanie zakwasów. Dlatego też, by ich uniknąć, pamiętaj o stopniowym obciążaniu organizmu. Pierwsze treningi wykonuj na 40% swoich możliwości.

„Jak boli to rośnie” – z takiego założenia wychodzą niektórzy sportowcy. A ponieważ nie zostało to udowodnione, lepiej zapobiegać zakwasom, niż przez kolejne dni męczyć się z bólem. A mięśnie i tak urosną – czy to z zakwasami, czy bez.

copyright 2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Toczeń rumieniowaty – jakie są jego objawy?

Toczeń przebiega z zajęciem wielu tkanek i narządów, takich jak: skóra, stawy, nerki, układ oddechowy, układ sercowo-naczyniowy, ośrodkowy i obwodowy...

Zamknij